مجله زیبایی

عوارض میکرودرم ابریژن چیست و روشهای جلوگیری از آن

میکرودرم ابریژن روشی است که با استفاده از کریستال های میکروسکوپی یا یک ابزار الماس کمی ساینده، پوست شما را لایه برداری می کند تا سلول های مرده پوست را از بین ببرد، جای زخم را بهبود بخشد و پوست کدر را جوان کند. میکرودرم ابریژن بسیار موثر بوده و تقریباً بلافاصله می توانید بهبودی را در چهره خود مشاهده کنید. عوارض میکرودرم ابریژن برخلاف درم ابریژن که یک عمل تهاجمی است، بسیار کم و خفیف بوده و جای نگرانی ندارد. درمان درم ابریژن نیاز به بی حسی موضعی یا محلول بی حسی روی پوست شما دارد، در حالی که میکرودرم ابریژن معمولاً بدون درد است.

برخی افراد آن را با احساسی که گربه از پوست شما لیس می زند مقایسه می کنند. تفاوت بزرگ دیگر بین درم ابریژن و میکرودرم ابریژن زمان بهبود است. در حالی که برای بهبودی از روش درم ابریژن به 10 تا 14 روز زمان نیاز دارید، زمان بهبودی پس از جلسات میکرودرم ابریژن می تواند چند ساعت باشد.

در گذشته، دستگاه میکرودرم ابریژن فقط در مکان های حرفه ای مانند سالن ها یا مطب های متخصص پوست در دسترس بود. اما اکنون که فناوری به خانه های ما راه پیدا کرده است، می توانید دستگاه های میکرودرم ابریژن حرفه ای را بیابید که برای استفاده در خانه ایمن بوده و همان نتایجی را که  در مطب ها و سالن های زیبایی مشاهده می کنید به شما ارائه می دهند.

شما عزیزان می توانید برای آشنایی کامل با این روش بسیار محبوب، به مقاله ” جوانسازی پوست به روش میکرودرم ابریژن ” مراجعه نمایید.

فهرست مطالب

قرمزی پوست صورت از عوارض میکرودرم ابریژن
قرمزی بعد از میکرودرم ابریژن

عوارض میکرودرم ابریژن

هنگامی که میکرودرم ابریژن به درستی انجام شود یک روش بهبودی بسیار ایمن است. از آنجا که میکرودرم ابریژن فقط روی لایه های سطحی پوست کار می کند، عوارض جانبی آن در به طور کلی جزئی است.  اگر مراحل درمان میکرودرم ابریژن شما توسط یک تکنسین ماهر و وظیفه شناس انجام شود، خطر آن بسیار کم است.

تکنسینی که این کار را برای شما انجام می دهد، باید بداند که عوارض دستگاه میکرودرم چیست و اینکه ممکن است چه مسائلی برایتان پیش بیاید قبل از شروع درمان به شما اطلاع دهد. اما در ادامه مروری بر رایج ترین عوارض کرده و پیشاپیش شما را از آن آگاه می سازیم.

 به یاد داشته باشید، همه این عوارض جانبی با هم برایتان اتفاق نمی افتد و ممکن است یک یا دو، همه یا هیچ یک از عوارض برای شما پیش نیاید و این مسئله فقط و فقط به پوست و وضعیت پوستی شما بستگی دارد. از جمله عوارض میکرودرم ابریژن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرمزی پوست

بسیاری از افراد متوجه شده اند که پوست آن ها پس از انجام میکرودرم ابریژن کمی صورتی یا قرمز می شود. این قرمزی معمولا شبیه آفتاب سوختگی بسیار ملایم بوده و پس از چند ساعت محو می شود. اگر شما پوست حساسی دارید یا از یک دستگاه میکرودرم ابریژن تهاجمی تر برای اصلاح مشکل پوستی خود استفاده می کنید، قرمزی شدیدتری خواهید داشت که محو شدن کامل آن یک روز یا بیشتر طول می کشد. در مورد قرمزی پوستتان از تکنسین خود بپرسید که باید انتظار چه چیزی را داشته باشید. عمل فیزیکی لایه برداری یا اصطکاک بین پوست و دست، جریان خون را در مویرگ های نزدیک به سطح افزایش می دهد. با افزایش جریان خون مویرگ ها، از طریق پوست قابل مشاهده شده و باعث قرمزی پوست یا آریتم می شوند.

خشکی و پوسته پوسته شدن پوست صورت
نمونه ای از خشکی پوست

خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست

خشکی یا پوسته پوسته شدن در روزهای بعد از درمان میکرودرم ابریژن غیر معمول نیست. ممکن است در همان روزهای بعد از میکرودرم ابریژن پوستتان کمی خشک و پوسته پوسته شده و احساس خارش داشته باشید. اگر پوست چرب یا مختلط دارید، ممکن است خشکی پوست چندان مشهود نباشد، اما ممکن است پس از یک جلسه میکرودرم ابریژن متوجه کاهش موقت چربی پوستتان شوید.

خوشبختانه این حالت معمولاً ظرف یک هفته برطرف می شود. فقط کافی است مقداری مرطوب کننده اضافی به برنامه روزانه مراقبت پوستی خود اضافه کنید. اگر پوست بسیار چربی دارید، از این واقعیت استقبال می کنید که پوست شما مثل همیشه چرب نیست.

حساسیت پوست به نور آفتاب ار عوارض میکرودرم ابریژن
افزایش حساسیت به نور خورشید

افزایش حساسیت به نور خورشید

درست مانند همه روش های لایه برداری عمیق، میکرودرم ابریژن می تواند پوست شما را نسبت به خورشید حساس تر کند. بنابراین، پوست شما در روزهای پس از درمان بیشتر مستعد آسیب ناشی از آفتاب و آفتاب سوختگی خواهد بود. از آنجا که میکرودرم ابریژن لایه بیرونی پوست را از بین می برد، لایه های زیر آن در معرض عوامل خارجی مانند خورشید قرار می گیرد.

در نتیجه، پوست بیشتر مستعد آسیب های نوری شده و با التیام آن می توان به راحتی از آفتاب سوختگی جلوگیری کرد. حتماً هر روز از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید. این یک عادت سالم برای پوست است که بدون توجه به روش های میکرودرم ابریژن انجام می شود.

کبودی روی پوست صورت از عوارض میکرودرم ابریژن
نمونه ای از کبودی صورت پس از میکرودرم

کبودی

از آنجایی که کاتر میکرودرم ابریژن روی پوست اثر خلاء می گذارد، احتمال کبودی وجود دارد، به ویژه در نواحی نازک پوست اطراف چشم این امکان بیشتر است. اگرچه نمی توان 100% از آن اجتناب کرد، اما کبودی زیاد رایج نیست به خصوص اگر تکنسین شما ماهر باشد. گفته می شود اگر پوست شما نازک یا ظریف است یا از داروهای خاصی مانند رقیق کننده خون یا NSAIDs استفاده می کنید، بیشتر دچار کبودی می شوید.  برخی از افراد به طور طبیعی زودتر از دیگران کبود می شوند. اگر هریک از این موارد در مورد شما صدق می کند، به تکنسین خود اطلاع دهید تا بتواند در طول درمان شما، اقدامات احتیاطی را انجام دهد.

بروز پتشیا patsia دور چشم
پتشیا از عوارض میکرودرم ابریژن

سایش های خفیف

گاهی اوقات، ممکن است بعد از درمان متوجه ساییدگی های کوچک و نقاط کوچکی از خون روی پوست شوید. در برخی موارد، تکنسین شما ممکن است دلیلی برای کار اضافی روی پوست شما داشته باشد (در این مورد، قبل از اینکه روی صندلی درمان بنشینید باید با تکنسین خود صحبت کنید). در غیر این صورت این سایش ها، ناشی از درمان ناشیانه و عدم تبحر تکنسین است.

پتشیا

لکه های کوچک رنگی، به نام پتشیا، ممکن است پس از میکرودرم ابریژن روی پوست شما ظاهر شود. دکتر داونی می گوید: ” پتشیا یک اصطلاح پزشکی برای علائم قرمز و کوچک زیر سطح پوست است.” به احتمال زیاد این روش باعث شکستگی جزئی در رگ های خونی سطحی صورت می شود. مانند کبودی و مویرگ های شکسته، پتشیا معمولاً یک عارضه جانبی تماس طولانی مدت بین دستگاه میکرودرم ابریژن و پوست بوده، یا در نتیجه استفاده از اتصال خلاء با فشار بیش از حد بالا است.

خانمی در حال انجام میکرودرم ابریژن صورت می باشد.
چه کسانی نباید از میکرودرم ابریژن استفاده کنند؟

چه کسانی نباید میکرودرم انجام دهند؟

با وجود آنکه میکرودرم ابریژن ، روشی کم تهاجمی و کم خطر است، اما جوانسازی بوسیله آن، برای همه مناسب نیست و محدودیت هایی دارد. در ادامه لیست کسانی که برای انجلم میکرودرم ابریژن مناسب نیستند را آورده ایم:

  1. کسانی که مستعد تبخال یا زگیل هستند: ممکن است پس از جلسات میکرودرم در اطراف لب تبخال رخ دهد. اگر قبلا مستعد تبخال بوده اید قبل از انجام میکرودرم با پزشک خود مشورت کنید. دقت کنید که کرم ضد ویروس برای پیشگیری از تبخال موثر نیست.
  2. مصرف ایزوترتینوئین: اگر کسی طی جلسات میکرودرم ایزوترتینوئین مصرف کرده باشد یا حتی طی ۶ ماه تا ۱۲ ماه گذشته، ممکن است، به علت افزایش احتمال اسکار، میکرودرم ابریژن نامناسب باشد.
  3. افرادی که رادیوتراپی انجام می دهند:  بهتر است جلسات رادیوتراپی شما به اتمام رسیده باشد تا پس از آن به میکرودرم بپردازید.
  4. مصرف راکوتان: کسانی که در ۱۲ ماه گذشته راکوتان مصرف کرده اند، گزینه مناسبی برای میکرودرم نیستند. اگر قصد انجام میکرودرم دارید توجه کنید که طی ۱۲ ماه اخیر به هیچ عنوان راکوتان مصرف نکرده باشید.
  5. افرادی که دارای پسوریازیس و سابقه بیماری های هموفیلی هستند: از عواملی که موجب می‌شود فردی برای انجام میکرودرم مناسب نباشد، پسوریازیس و سابقه بیماریهای هموفیلی است.
  6. جراحی صورت طی سه ماه اخیر: افرادی که طی سه ماه اخیر جراحی زیبایی روی صورت خود انجام داده اند نباید میکرودرم انجام دهند.
  7. بانوان باردار و افراد سرطانی: میکرودرم برای خانم های باردار و بیماران سرطانی نیز توصیه نمی‌شود.
  8. در صورت داشتن برخی بیماری های پوستی مانند روزاسه یا تلانژکتازی، پزشک خود را در جریان میکرودرم ابریژن قرار دهید. در برخی موارد، ممکن است پزشکتان یک درمان جایگزین را برای جوان سازی پوست توصیه کنند.

همچنین دقت داشته باشید که انجام میکرودرم باعث می‌شود که نفوذ عمیق‌تری صورت بگیرد و به همین دلیل داروها تأثیر بهتری داشته باشد.  پس بهتر است قبل از انجام میکرودرم ابریژن با پزشک خود مشورت کنید.

میکرودرمی صورت و ورش های جلوگیری از بروز عوارض میکرودرم ابریژن
روش های جلوگیری از بروز عوارض احتمالی انجام میکرودرم

روش های جلوگیری از بروز عوارض احتمالی انجام میکرودرم ابریژن

با وجود این که میکرودرم ابریژن یک روش خاص تهاجمی نیست، اما پوست بعد از درمان حساس می شود. برای اطمینان از نتایج ایمن و رضایت بخش، رعایت نکات بازیابی زیر بسیار مهم است:

  • صورت خود را بلافاصله بعد از درمان با استفاده از یک پارچه مرطوب و تونر آب رسانی مجدد تمیز کنید تا سلولهای مرده پوست باقی مانده برداشته شود.
  • پس از خشک شدن کامل پوست از مرطوب کننده غنی استفاده کنید. 4 تا 6 روز پس از درمان استفاده از آن را ادامه دهید زیرا از هرگونه لایه برداری بیش از حد جلوگیری می کند.
  • هر زمان که بیرون می روید، حتی در  یک روز ابری، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. این مسئله بسیارمهم است، زیرا میکرودرم ابریژن حساسیت به نور را افزایش می دهد. حداقل یک هفته پس از درمان میکرودرم ابریژن خود را از پرتوهای ماوراء بنفش یا هیپرپیگمانتاسیون دور نگه دارید تا از آسیب رساندن به پوست جلوگیری کنید.
  • با نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن میوه ها و سبزیجات با میزان آب بالا، بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • از خاراندن ناحیه درمان خودداری کنید.
  • حداقل از یک هفته پس از عمل از هیچ گونه مواد شیمیایی سختی استفاده نکنید و پوست خود را برنزه نکنید.
  •  حداقل دو هفته پس از درمان از اپیلاسیون صورت، کرم های موبر، الکترولیز، IPL یا هر روش لیزری دیگر خودداری کنید.
دستگاه میکرودرم روی صورت یک خانم جوان با چشمان بسته قرار دارد
میکرودرم ابریژن ، روشی برای سلامت و شادابی پوست

به عنوان یک نتیجه گیری، به یاد داشته باشید هرگونه درد یا قرمزی طولانی مدت غیر طبیعی است و ممکن است نشانه عفونت باشد. در این صورت، بلافاصله با متخصص مراقبت از پوست خود تماس بگیرید. اگر در هر مرحله از درمان ناراحت هستید یا درد دارید، به تکنسین اطلاع دهید. همچنین، اگر سوال یا نگرانی دارید از او بپرسید. یک تکنسین خوب به شما کمک می کند تا قبل از درمان، در طول درمان و بعد از آن هیچگونه نگرانی نداشته باشید. تکنسین ها می توانند پیشرفت شما را در طول دوره بهبودی، کنترل کنند تا از بهبودی سریع و ایمن خود مطمئن باشید.

امیدواریم این مقاله، بتواند به سوالات شما درباره عوارض میکرودرم پاسخ کامل دهد. اگر پرسشی درباره میکرودرم و تمام موضوعات مربوط به آن داشتید، می توانید در بخش نظرات از ما بپرسید. کارشناسان ما در اولین فرصت، پاسخگوی شما خواهند بود.

منبع: almasclinic , okanaganhealthsurgical

عوارض میکرودرم خانگی چیست ؟

عوارض میکرودرم خانگی به مراتب از میکرودرم ابریژن سالنی کمتر است. این عوارض عبارتند از: سوزش، خارش، و در موارد شدید کبودی روی پوست

برای درمان کبودی بعد از میکرودرم چه باید بکنیم ؟

  • پوست را تمیز و مرطوب نگه دارید.
  • در صورت لزوم ممکن است از کرم های ضد التهاب یا کمپرس سرد استفاده شود.
  • برای تمیز کردن پوست ، از پاک کننده ملایم استفاده کنید.
  • از آسیب هایی مانند خاراندن یا برداشتن ناحیه تحت درمان اجتناب کنید.

کرم ترمیم کننده بعد از میکرودرم چه کرمی است ؟

از کرم های زیادی می توان برای ترمیم پوست بعد از میکرودرم استفاده کرد، از جمله زینک اکساید، کرم اولترا مدیلن، کرم ترمیم کننده لایسل سیکاسل و کرم ترمیم کننده لایسل سیکاسل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *