مجله زیبایی

کلاژن چیست و چگونه کلاژن سازی پوست خود را بهبود بدهیم؟

کلاژن پوست چیست و تصویر صورت یک خانم جوان و زیبا

کلاژن یک پروتئین اساسی برای سلامت و زیبایی پوست است که 70 درصد کل پروتئین پوست را تشکیل می دهد و ماده ای است که سلول ها به طور طبیعی تولید می کنند. کلاژن همچنین مسئول استحکام، خاصیت ارتجاعی، لطافت و صافی پوست ما است. بیش از 10-15 نوع کلاژن شناخته شده است، اما ما به کلاژن نوع I و IV علاقه مندیم. نوع اول تقریبا 90 درصد از کل کلاژن بدن ما را تشکیل می دهد، در حالی که نوع چهارم کلاژن غشای پایه است که لایه های بالایی پوست را از لایه های عمیق تر جدا می کند.

کلاژن یک عامل تعیین کننده در جوان به نظر رسیدن پوست است. مشخص است که تولید آن پس از 25 سال کاهش می یابد، یعنی از آن زمان به بعد، روند طبیعی و آهسته تخریب آن در بدن آغاز می شود. در ادامه قصد داریم شما را با این ماده موثر در جوانسازی پوست بیشتر آشنا کنیم.

 

کلاژن چیست و تصویر یک خانم در کنار کلاژن

چگونه کلاژن سازی پوست خود را بهبود بدهیم

کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن است و با آن می‌توان پوستی صاف‌تر، بدون چین و چروک و افتادگی داشت. مشکل بزرگ این است که کلاژن برای همیشه در بدن باقی نمی ماند. با گذشت زمان، تولید این الیاف کاهش می یابد و از اولین نشانه های پیری زودرس می باشد و  باعث می شود که بسیاری از افراد به روش های زیبایی مانند استفاده از اسید هیالورونیک روی آورند.

به علاوه، کلاژن بیش از این که مسئول سفت نگه داشتن پوست باشد، برای مو، ناخن، ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها و مفاصل نیز بسیار مهم است. بنابراین، تحریک تولید کلاژن نیز راهی برای پیشگیری و کمک به درمان بیماری‌ های مختلف است که باعث التهاب مفاصل یا ضعیف شدن استخوان ‌ها می‌ شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های جوانسازی پوست در 2022

راهکار های افزایش طبیعی کلاژنسازی پوست

روش های طبیعی افزایش کلاژنسازی پوست

راه های مختلفی برای تحریک تولید کلاژن پوست وجود دارد که مهم ترین آن ها مصرف برخی غذاها مانند گوشت، ژله و استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی و مکمل های غذایی است. در ادامه برخی از راه های طبیعی افزایش کلاژن سازی را برای شما عنوان کرده ایم.

1. بلغور جو دوسر

 بلغور جو دوسر، علاوه بر این که سرشار از مس است، دارای چندین پروتئین نیز می باشد. به عنوان یک امتیاز، این غذا همچنین دارای بتا گلوکان است، یک آنتی اکسیدان که از پیری نیز جلوگیری می کند.

2. هویج

هویج دارای غلظت بالایی از ویتامین A است. علاوه بر این، به هیدراته شدن بدن و حفظ برنزه شدن احتمالی برای مدت طولانی تری کمک می کند.

3. آووکادو

آووکادو این میوه سرشار از ویتامین‌های A، C، D و E است، به این معنی که به تولید کلاژن و الاستین کمک می‌کند.

4. دانه های روغنی

اگر با این نام آشنا نیستید، بدانید که منظور غذاهایی از گروه شاه بلوط، گردو و بادام است. آن ها علاوه بر غنی بودن از ویتامین E، دارای امگا 3 نیز هستند که در تشکیل غشای سلولی اپیدرم شرکت و سلامت پوست را تضمین می کند.

5. زنجبیل

زنجبیل  با داشتن ویتامین C، به تولید کلاژن و الاستین کمک می کند. همچنین سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم، روی و سلنیوم است که با پیری مبارزه می کنند.

6. گوشت گاو

گوشت گاو با محتوای پروتئین بالا یکی از منابع اصلی کلاژن است. آن ها سرشار از چندین ویتامین B هستند، مقادیر خوبی از آهن، روی، فسفر، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم دارند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کنند.

7. ماهی ها

اگرچه ماهی ها بهترین منبع کلاژن نیستند، اما از یکی دیگر از غذاهایی است که شایسته است بخشی از منوی غذای غنی از این ماده باشد. ماهی سرشار از امگا 3 است که به سلامت موها کمک و از پیری زودرس پوست جلوگیری و خاصیت ارتجاعی و استحکامی ایجاد می کند.

8. مرکبات، میوه های گرمسیری و قرمز

از آن جایی که آن ها سرشار از ویتامین C هستند، مرکبات و میوه های استوایی مانند لیمو، کیوی و پرتقال به طور مستقیم به تولید کلاژن کمک می کنند. با این حال، میوه های قرمز سزاوار اهمیت بیشتری در این دسته هستند. آن ها علاوه بر اینکه منابع ویتامین C هستند، لیکوپن نیز دارند، یک آنتی اکسیدان قوی که به مبارزه با عملکرد مولکول های سمی در بدن کمک می کند و پوست را سالم نگه می دارد. برای کمک به تهیه منوی غنی از کلاژن، بر روی توت فرنگی، شاه توت، گیلاس و زغال اخته حساب کنید.

9. سیر

سیر به عنوان منبع گوگرد، یکی دیگر از مواد غذایی مهم برای تولید کلاژن است که به سفت و کشسانی پوست کمک می کند و موها را زیباتر می نماید، همچنین به سنتز کراتین، پروتئین اصلی موجود در ناخن ها کمک می کند.

درباره دستگاه هایفوتراپی بیشتر بخوانید.

افزایش کلاژنسازی پوست با روش های کلینیکی

روش های کلینیکی افزایش کلاژنسازی پوست

چندین روش درمانی برای تحریک کلاژن وجود دارد. این روش های کلاژن سازی را بدون عوارض جانبی تحریک کرده و در جوانسازی بسیار موثر هستند.

1. لیزر فرکشنال CO2

لیزرهای فرکشنال تولید کلاژن جدید را از طریق افزایش دما تحریک می کنند. لیزر به صورت عملی باعث سوختگی در پوست شده که در زمان بهبودی باعث تحریک تولید کلاژن می شود. این درمان همچنین پوست را کشیده، چین و چروک های ظریف را بهبود می بخشد و لک ها را صاف می کند که تعداد جلسات با توجه به وضعیت پوست و هیدراتاسیون افراد متفاوت است.

2. آر اف فرکشنال

آر اف فرکشنال فرآیند بازسازی پوست را در سطح سلولی راه اندازی می کند. میکرو سوزن های عایق کاری شده با روکش طلا تا عمق 0.5 تا 3.5 میلی متری به ساختار اپیدرم نفوذ می کنند. پالس های جریان با فرکانس بالا از ریز سوراخ های باقی مانده روی پوست عبور می کنند. بافت ها تا دمای 60-55 درجه سانتی گراد گرم می شوند و به همین دلیل تولید فشرده رشته های کلاژن و الاستین جدید آغاز می شود.

روش جوان سازی در دستگاه اسکارلت RF باعث درد نمی شود و برای بدن کاملا بی خطر است. بنابراین هیچ جای زخمی روی پوست وجود ندارد. مدت زمان لیفت RF اسکارلت 40 دقیقه است. این روش معمولاً در یک دوره انجام می شود و پزشک با توجه به مشکل، شدت آن و نتیجه مطلوب، تعداد جلسات مورد نیاز را تجویز می کند.

بیشتر بخوانید: آر اف چیست و آیا برای جوانسازی پوست روش ایمنی است؟

لیزر درمانی

لیزر درمانی روشی اثبات شده برای کاهش چین و چروک، لکه های ناشی از افزایش سن، اسکارهای آکنه و همچنین سفت کردن پوست افتاده و متعادل کردن رنگ آن است. جوان سازی صورت با لیزر روشی غیر تهاجمی است که در چهار مرحله انجام می شود که هر کدام از این مرحله ها هدف متفاوتی را برای ترمیم پوست از داخل انجام می دهند. این روش یک فناوری پیشرفته است که قدرت دو طول موج مختلف را برای حداکثر تطبیق پذیری ترکیب می کند.

آن ها با هم یک رویکرد ملایم و جامع برای جوانسازی پوست ارائه می دهند. در طول جوانسازی صورت با لیزر، پرتو شدیدی از انرژی نور لیزر به سمت پوست هدایت می شود. اشعه لیزر لایه بیرونی پوست (اپیدرم) را از بین می برد. در عین حال، لیزر درم تحتانی را گرم می کند، که به مرور زمان تولید کلاژن را تحریک می کند، که به بازسازی پوست جدید، بافت صاف تر و سفت تر کمک می کند و این روش معمولا بین 30 دقیقه تا دو ساعت طول می کشد.

فیلر اسید هیالورونیک

هیالورونیک اسید به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود و دارای خواص آبرسانی و تحریک کلاژن است. اما با گذشت زمان تولید آن کاهش می‌یابد و باید در قالب درمانی، از طریق کاربردهای موضعی یا تزریقی جایگزین شود. این ماده مسئول پر کردن فضاهای بین سلولی است و به طور گسترده برای کاهش چین و چروک و خطوط صورت استفاده می شود.

علاوه بر این، هیالورونیک اسید مولکولی است که قادر است مقدار زیادی آب را حفظ کند و پوست را هیدراته، سفت و صاف نگه دارد. همچنین، اسید هیالورونیک بر استحکام پوست اثر می گذارد. به علاوه، هیالورونیک اسید به شدت توسط متخصصان پوست توصیه می شود و به دلیل فواید بی شماری که برای پوست دارد در سراسر جهان شناخته شده است.

عوامل کاهش کلاژنسازی پوست یک خانم

چه عواملی سبب کاهش کلاژن سازی پوست می شوند؟

کلاژن یکی از پروتئین های ساختاری پوست انسان است که وظیفه مرطوب کنندگی آن را بر عهده دارد و از پوست در برابر اثرات منفی عوامل خارجی یعنی رادیکال های آزاد محافظت می کند. فیبروبلاست ها مسئول تشکیل رشته های کلاژن هستند. با افزایش سن، فعالیت این سلول ها کاهش می یابد و در نتیجه چین و چروک ظاهر می شود و شکل صورت تغییر می کند.

استفاده منظم از محصولات آرایشی حاوی کلاژن به کند کردن روند پیری و طولانی شدن جوانی و سلامت پوست کمک می کنند. همچنین، خواب خوب شبانه، انجام تمرینات بدنی، داشتن یک رژیم غذایی طبیعی و متعادل به جلوگیری از کاهش کلاژن کمک می کنند. به علاوه، استفاده از ضدآفتاب، محصولات حاوی ویتامین C، رتینوئیک اسید و مشتقات آن، اسید گلیکولیک و نیکوتین آمید می توانند به صورت موضعی برای تولید کلاژن استفاده شوند.

تجهیزات زیبایی شفا

سوالات متداول

  • روش های طبیعی برای افزایش کلاژنسازی پوست موثر تر اند یا روش های کلینیکی؟

به طور کلی هر دو روش برای افزایش کلاژن پوست موثر هستند. روش های کلینیکی سریع تر و روش های طبیعی آرام تر تاثیر می گذارند.

  • راه های بهبود کلاژن سازی پوست چیست؟

از روش های طبیعی می توان به بلغور و جو دو سر، هویج، آووکادو، دانه های روغنی، رنجبیل، گوشت، ماهی اشاره کرد. روش های کلینیکی نیز عبارتند از لیزردرمانی، آر اف فرکشنال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *